Læs hvordan du får bevægelse i undervisningen

Det er efterhånden veldokumenteret, at bevægelse i undervisningen gavner elevernes koncentration, læring og generelle trivsel. Det er dog ikke helt ligegyldigt, hvordan du som lærer vælger at bruge bevægelse i din undervisning. Bevægelse kan både bruges aktivt og passivt. Aktiv bevægelse betyder, at eleverne bevæger sig fysisk rundt i rummet eller udenfor. Passiv bevægelse henviser til, at eleverne bevæger sig kun mentalt, f.eks. ved at løse opgaver eller svare på spørgsmål. Bevægelse kan bruges som et middel til at understøtte læringen på forskellig vis. Når bevægelsen er aktiv, kan det for eksempel hjælpe med at stimulere elevernes sanser og øge deres opmærksomhed, som kan skabe mere ro i timerne. Læs mere om hvordan man får bevægelse i undervisningen.

Bevægelse kan give ro og mere fokuseret undervisning

Det kan også give eleverne mulighed for at bevæge sig ud og få lidt frisk luft. Når bevægelsen er passiv, kan det hjælpe med at skabe et bedre flow i undervisningen, da det kan være svært for eleverne at koncentrere sig, når de sidder stille i lang tid. Det er dog ikke alle lærere, der føler sig trygge ved at bruge bevægelse aktivt i undervisningen. Det kan derfor være en idé at begynde med passiv bevægelse, f.eks. ved at lade eleverne bevæge sig mentalt i løbet af timerne. Bevægelse er ikke kun godt for elevernes koncentration og læring. Det har også mange andre gavnlige effekter på elevernes helbred. Bevægelse kan f.eks. hjælpe med at forebygge fedme, diabetes og hjertekarsygdomme.

Fysisk aktivitet i undervisningen er bevist at virke

Det er dog ikke alle, der har mulighed for at bevæge sig fysisk i undervisningen, især hvis man underviser i et land, hvor vejret ikke tillader det. I sådanne tilfælde kan bevægelse være sat ind på andre måder, f.eks. ved at bruge bevægelse som en del af opgaveløsningen. Det er altid en god idé at gøre bevægelse til en naturlig del af undervisningen, uanset om det er aktivt eller andet. Bevægelse i undervisningen bevæger sig fysisk rundt bevæger sig kun mentalt bevægelse som et middel bevægelsen aktiv bevægelsen passiv bevægelsens mange fordele for børn og unge som går i skole.