Hvorfor er det vigtigt at kende sine kundetyper og salg?

Når det gælder kundetyper, er der fire følelsesmæssige hovedkategorier, som folk falder ind under – og de kan deles op i farver. Der er således tale om den grønne, den gule, den blå og den røde kundetype. Hver kundetype kræver hver sin tilgang, når man sælger et produkt eller en tjenesteydelse. Trygge og optimistiske kunder er de nemmeste at sælge til, fordi de har tillid til sælgeren og er sikre på deres købsbeslutning. Bekymrede kunder har brug for tryghed og har måske brug for mere tid til at træffe en beslutning. Mistænksomme kunder er skeptiske over for alt, hvad sælgeren siger, og har brug for konkrete beviser, før de foretager et køb. Fjendtlige kunder er de sværeste at have med at gøre og kan blive stridbare, hvis de føler, at de bliver presset til et salg.

 

Kundetyper og salg – det betaler sig at analysere!

Det er vigtigt at vide, hvilken type kunde du har med at gøre, så du kan juster din salgsteknik i overensstemmelse hermed. Hvis du f.eks. sælger til en gul kunde, skal du være mere tålmodig og forstående, end hvis du sælger til en grøn kunde. Der findes ikke nogen standardtilgang, når det gælder salg, så det er vigtigt at skræddersy din salgstale til den enkelte kundetype, du står over for. Ved at gøre det vil du have større sandsynlighed for at lukke handlen og nå dine salgsmål. Derfor kan du med fordel også analysere og inddele dine kunder i de forskellige kategorier og farver, inden du begynder selve salgsprocessen. Således kan du nemlig både lettere og mere effektivt målrette din salg og markedsføring, så du kan bruge forskellige teknikker og strategier på de forskellige grupper. Du vil helt sikkert opleve en højere konverteringsrate!

 

Et eksempel på arbejdet med kundetyper og salg:

Hvis du har en grøn kunde, der er skeptisk over for nye produkter, er det vigtigt at opbygge tillid og berolige dem med stærke argumenter. Grønne kunder søger vished og foretrækker at holde sig til det, de kender, så det er vigtigt at få dem til at føle sig sikre på, at dit produkt vil løse deres problem. Ved at gøre dette kan du skabe et godt forhold til en loyal og trofast grøn kunde. Nogle måder at opbygge tillid på og vise, at dit produkt er den rigtige løsning, er bl.a:

  • at fremhæve produktets sikkerhedsfunktioner
  • at fremhæve produktets naturlige ingredienser
  • at forklare, hvordan produktet har hjulpet andre grønne kunder med lignende problemer

Ved at tage sig tid til at opbygge tillid og vise, at dit produkt er den rigtige løsning til en grøn kundes behov.